Ako Fico nakupuje prácu pre cudzincov (názor)

Publikovala Jana Kiššová dňa 31.01.2018

V rubrike Politická aréna uverejňujeme komentáre politkov na aktuálne témy. Dnes píše poslankyňa SaS Jana Kiššová o dotáciách pre automobilky, ktoré zamestnávajú ľudí z krajín mimo EÚ.

Vláda lamentuje, že nemáme dostatok pracovníkov do fabrík a na druhej strane bez váhania schválila ďalšie investičné stimuly na vytvorenie nových pracovných miest. Ako inak, v automobilovom sektore, kde je nedostatok pracovníkov už dnes. A ako inak, na západe krajiny, kde je najnižšia nezamestnanosť.

Vládu v topánke tlačí poriadny balvan, no miesto toho, aby si ho vybrala, pchá si tam ďalšie kilá štrku.

Tým balvanom sú vznikajúca nebezpečná sektorová monokultúra automobilového priemyslu a neustále prehlbovanie regionálnych rozdielov. Za socializmu sme tu mali prevahu ťažkého strojárstva a teraz je to zase automobilový priemysel. Ako to dopadlo so strojárstvom po revolúcii 1989, to už vieme.

Závislosť od automobiliek

Nepoučení sa dopúšťame podobnej systémovej chyby – orientujeme sa na jedno odvetvie, vytvárame tak nebezpečnú závislosť ekonomiky od automobilového priemyslu, čo nás raz môže položiť na lopatky. Nielenže takýto vývoj pripúšťame, my ho doslova tvoríme a za naše dane si kupujeme problém. A to neustálymi štedrými dotáciami práve tam, kde sa jediný druh priemyslu posilňuje a práve tam, kde už pomaly niet koho zamestnať.

Z celého Slovenska vláda sťahuje dane na to, aby ich dala na rozšírenie výroby tam, kde to najmenej potrebujeme. Do sektora, ktorý už dnes kričí, aby dostal povolenie na dovoz pracovníkov z krajín mimo Európskej únie, resp. spoločného trhu. 

Kto dostane milióny

Pozrime sa na to, kto dostane štátnu pomoc:

Pankl Automotive Slovakia, s.r.o., Topoľčany na zriadenie centra pre výrobu krytov na prevodovky a motory. Dongil Rubber Belt Slovakia, s.r.o., Považská Bystrica na výrobnú halu a rozšírenie priemyselného podniku, kde vyrábajú gumové tesnenia, Röchling Automotive Slovakia, s.r.o., Nové mesto nad Váhom na vybudovanie nového podniku na výrobu plastových automobilových komponentov, ZF Slovakia, a.s., Levice na rozšírenie výroby konvenčných tlmičov a rozšírenie výroby o nové adaptívne tlmiče, Optotune Slovakia, s.r.o., Trnava na založenie inovatívneho technologického centra.

Podľa vlády „investičná pomoc vo výške 10,06 milióna eur podporí vytvorenie 1147 nových pracovných miest v piatich spoločnostiach, ktoré zrealizujú investičné zámery v hodnote 69,49 milióna eur“. Ako sa nechal počuť minister financií Peter Kažimír „schválený balík investičnej pomoci patrí medzi najkvalitnejšie, ktoré vláda doteraz schvaľovala“.

Niežeby som v minulosti pomoc od štátu vyvoleným firmám schvaľovala, no ak toto je to najlepšie, čo sa v tej oblasti udialo, tak sa vláda skutočne nemá čím chváliť. Automobilový priemysel ako slovenské nosné priemyselné odvetvie vznikol na základe masívnej štátnej pomoci zo strany súčasnej vlády (vrátane tých predchádzajúcich). Obrovské daňové úľavy, mohutné štátne stimuly. Kto z vás by nechcel (nevedel) takto podnikať?

Jaguár bez ľudí

Najčerstvejším príkladom je automobilka Jaguar Land Rover, ktorú vláda umiestnila do priemyselne preťaženého regiónu v okolí Nitry, pričom už predtým existovali dôvodné obavy, že nastane problém s ľuďmi. A nastal.

Celková štátna pomoc na túto automobilku sa odhaduje na neuveriteľnú pol miliardy eur a teraz je vláda pod tlakom, aby otvorila pracovný trh pre Srbov či Ukrajincov, pretože v štátom podporovanom sektore zrazu nemá kto pracovať. Áno, Ficova vláda vytiahla od nás, občanov, 500 miliónov eur na to, aby tu pracovali ľudia z krajín mimo EÚ.

Dnes sa tvária, že problém vznikol včera a že robia všetko pre to, aby tam pracovali hlavne slovenskí občania a občania Európskej únie. Tomu sa však len ťažko verí, nakoľko sa vláda už v roku 2015 zaviazala v zmluve s touto spoločnosťou uľahčiť jej zamestnávanie ľudí z tretích krajín.

Kupovanie investorov

Akákoľvek kritika týchto škodlivých a nesystémových opatrení naráža na protiargumenty rozdávačov, že by na Slovensko vraj investori neprišli. Na iných fórach sa zas predstavitelia vlády pýšia vynikajúcim podnikateľským prostredím. Toto opäť nejde dohromady.

Vynikajúce podnikateľské prostredie, nízke dane a odvodové zaťaženie by investorov malo prilákať. A nielen tých z automobilového priemyslu. A čo je najdôležitejšie, podporili by sme tak aj našich domácich, malých a stredných podnikateľov, ktorí sa nám pomaly, ale isto rozutekávajú. Nielen za hranice, ale z podnikania. Ľudia sa začínajú snažiť zamestnať, nie zamestnanie vytvárať. A to je mimoriadne nebezpečný trend.

Podnikateľské prostredie je zdeformované a vláda si vyberá, komu to uľahčí. Aj samotný výber konkrétnych vyvolených firiem len prehlbuje už existujúce problémy.

Netvrdím, že podporovať automobilový priemysel, respektíve prilákať investorov na Slovensko bola od začiatku chyba. Pri nízkej úrovni kapitálu, vysokej nezamestnanosti a všetkých tých problémoch s prechodom z centrálne plánovanej ekonomiky na trhovú sa muselo nejako začať. Tvrdím ale, že Jaguar Land Rover bol poriadne preplatený. 

A podpora francúzskej automobilke Peugeot Citroën v Trnavskom kraji vo výške 18,6 milióna eur v čase, kedy sa sám zamestnávateľ vyjadroval, že pri priemerných zárobkoch 1300 eur nevie nájsť ľudí, bolo scestné. Rovnako ako je scestné rozhodnutie o ďalších dotáciách, opäť do výroby, opäť na západ krajiny.

Uľahčujme podnikanie

Keby sa osobitne Mečiarove a Ficove vlády zamerali namiesto pochybných štátnych zákaziek, divokých privatizácií a plytvania verejných zdrojov na zlepšovanie podnikateľského prostredia alebo vymožiteľnosť práva, celková štátna pomoc firmám mohla byť nižšia.

Keby zabezpečili vyššiu kvalitu vzdelávania, nemuseli sme mať taký problém s kvalifikovanou pracovnou silou. Keby nízka kvalita zdravotníctva, vysoká korupcia a prebyrokratizovanosť každého kúta Slovenska od nás nevyháňala mladých ľudí, nemuselo ich byť dnes už vyše 300 tisíc v zahraničí.

Slovenská ekonomika už mohla byť efektívna a konkurencieschopná.

Článok bol zverejnený na: https://www.aktuality.sk/clanok/559820/ako-fico-nakupuje-pracu-pre-cudzincov-nazor/